Porträtt Elenor Nordström



Namn:
 Elenor Kristina Theres Nordström

Alias: Elli, Maggan-Biggan, DJ Sockerkompis, Kid E, Vampyret, Haklapp

Ålder: Tjugotre nyfyllda bast (årgång -85)

Härstammar från: Örnsköldsvik, staden som enklast sammanfattas med "Hockey halleluja!"

Familj: Lillebror och mor. Sedan har jag en sälmamma, en kvasi-lillasyster, en fadder, en pappa (...som är yngre än mig och kvinna), etc... Inga av de senare relationerna är dock biologiska.

Bor: I kollektivet Sputnik på Ålidhem, Umeyo.

Tidigare pluggat: Litteraturvetenskap A med inriktning kreativt skrivande på MIUN, två av tre år på Språkkonsultprogrammet vid Umeå universitet, samt kursen Maktens och motståndets kulturer och en CSS-kurs.

Jobb: Haft diverse jobb som ams skulle klassa som okvalificerade: t.ex. café, bageri, kyrkogårdsförvaltning, butiksbiträde mm. Också recenserat skivor för en numera nedlagd (det var inte mitt fel!) gratistidning, och varit studentkorre för expressens lokalsajt på nätet. Nu står jag lite kroki för olika konstklasser, och ska börja som personlig assistent som extrajobb.

Film: Jag är ofta för rastlös för att palla att sitta still genom en hel film, så jag har dålig koll på området. Men David Lynch är ju en pärla: älska Lost highway, Mulholland drive och underbara serien Twin Peaks. Annars är Waking life också fantastiskt arty och kool. Och så har vi ju ständigt gångbara Donnie Darco.

TV: Av samma skäl som jag inte kollar på film, kikar jag typ inte på tv. Inte ens nyheter... (skämmes!!) Men Six feet under följde jag som en SLAV.

Musik: Slukar allt från indiepop, electro, ambient, house, rock, och jazz till tystnad. Markus Krunegård, Annika Norlin, Patrik Wolf, Radiohead, Depeche Mode, Gui Boratto, Mary Onettes, Surkin, Justice, Boyz Noise, Kids of the ranch, Rigas, Aphex twin, Shout out louds, Goran Kajfes, E.S.T. mm.

Läser: Med stor oregelbundenhet. Bland böcker väljer jag de dystopiska, de som bjuder på lyriskt motstånd eller bara ramla in i hjärtat via ögonen (t.ex. 1984, Hundstunden och Låt den rätte komma in). Tidningar får gärna vara djupgående och uttalat subjektiva: jag uppskattar när det inte hymlas om objektivitet, det gör det lättare att själv hålla med eller inte (t.ex. DN snarare än kvällspress, Ordfront, Djurens rätts medlemstidning o. dyl.) Bloggar med en tydlig personlig prägel är också en stor del av min läsvärld (t.ex. Irra på estraden och Svårt lätt och lagom)

Intressen: Eldkonst, jonglering, läsa, skriva, sända radio, röka vattenpipa, klubba, festa, festival, konsert, blogga, kyssa, lyssna, kultur, mat, handarbete, äventyr, lifta, diskutera, arrangera, skapa, sova, hålla om, internet, html, baka, bus, klättra i träd...

Mat: VEGANSK! (Om det nu undgått någon...) Rotfrukter rockar mest just nu, kikärtor är meningen med måltiden och tofu är himmelskt. Förutom all hemlagad mat blir det också hembakt bröd. Ratar sånt som har orimligt lång E-nummerförteckning och väljer rättvist och eko. Jag är med andra ord skiiitjobbigt PK och står för det.

Strömbäck: Avancerad bananskalshalkning tog mig hit! Och jag som hade tänkt börja jobba igen och inte plugga på ett tag. Men jag tror ödet gjorde mig en tjänst, läsa J1 på Strömbäck kanske är det första genuint vettiga beslut jag fattat här i livet. Jag ska framöver rädda världen genom att med pennan som vapen sätta dit allt och alla som gör ondska. Sådeså!

Helt apropå: Jag har typ alltid tänkt bli journalist. Det är sjukt pinsamt att det dröjt skitlänge innan jag fattat att det innebär att det är journalistik jag således borde plugga. Och så säger folk att människan är ett intelligent djur... ha!

Gränslöst mycket mer info om mig: stalka min blogg vetja: e.

Tiddelipom!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0