Poträtt Cecilia Edström

Namn: Rut Svea Cecilia Edström

Ålder: Born the 4:th of july 1981 (27 år).

Kommer från: Glommersträsk (by på 300 personer tio mil norr om Skellefteå snett inåt i landet, tillhör Norrbottens län.)

Familj: Mor och far samt fyra yngre bröder, Viktor 23 år, Oskar 21 år, Rasmus 16 år och minstingen Elias 13 år.

Partner: Dan, 28 år.

Tidigare sysselsättning: Efter natur på gymnasiet jobbade jag på lite olika ställen, bland annat som; lärare, dagisfröken, hamburgerflippare och butiksbiträde på Telia. Därefter fick jag mitt första ”riktiga” jobb då jag blev ansvarig för Teamsport-avdelningen på Stadium i Skellefteå. Stannade där i fyra år.

Förra året var det folkhögskola och läsa upp gymnasiebetyg som gällde.

Fick denna sommar möjlighet att arbeta som journalist, på Norra Västerbottens sportredaktion, vilken jag tog.

Nu är jag på Strömbäck tillsammans med er och jag trivs bättre än väntat…trots en dålig start (kraschade pappas bil).

Favoritlag: Inte något speciellt. Det brukar variera beroende på var mina mindre bröder spelar. Just nu är det alltså tre olika, Clemensnäs Hockey, Skellefteå AIK:s B-juniorer och Arvidsjaurs A-pojkar.

Film: I Glommers fanns det ett enda ställe att hyra film på och det var Hubbes kiosk. De hade samma utbud i ungefär tio års tid, vilket kanske förklarar mitt bristande intresse för film.

Sedan har mina föräldrar alltid förespråkat att man ska röra på sig och vara aktiv istället för att sitta framför Tv:n. Minns speciellt en gång då de fick för sig att i vår familj skulle man minsann inte ha någon tv. De ställde helt sonika in den i pann-rummet och vägrade sätta proppen i väggen. Blev dock inte speciellt långvarigt eftersom tre tokiga ungar skrek och slogs för att få glo på den fyrkantiga saken…

För övrigt så får jag damp av att se film och förstör oftast för alla andra, som verkligen vill komma i stämning, genom att prata alldeles för mycket.

Dokumentärer är i princip det enda jag kan koncentrera mig på, vad gäller film vill säga ;).

TV: Jag tittar så lite som möjligt på TV. Tycker helt enkelt inte att det finns så många bra program. De jag känner att jag kan spendera tid på är: Sporten, Debatt, Kvällsöppet med Ekdal, Nyheterna, Cityakuten och Vädret. Det är säkert något mer program också men det kommer jag inte på just nu.

Läser: Gärna så mycket tidningar som möjligt och då framförallt Outside, Norra Västerbotten, Aftonbladet, Hälsa, Åka Skidor, Utemagasinet m.fl.

Har alltid en bok igång. Det kan ta en jävla tid att komma sig igenom den eller också går det på en pisskvart. Är väldigt olika beroende på hur lässugen jag känner mig.

Intressen: Otroligt många. Att lära mig nya saker, ishockey, röra på mig, lära känna nya människor, skriva, mysa med mina vänner, prata, läsa, volleyboll, shoppa, inredning, sova, slalom, naturupplevelser, fotografera, längdskidåkning (både skate och klassisk stil), tillbringa tid med min underbara familj, psykologi (på hobbynivå), fjällenresor (Hemavan, Åre, Vuoggatjålme osv) och mycket mycket mer.

Mat: Jag hatar att laga mat eftersom det tar så mycket tid. Jag älskar att bli bjuden på mat eftersom det blir så otroligt billigt och jag sparar en massa tid ;)

Ovärt vetande: Min farbror har uppfunnit slaskskrapan, jag kliver oftast upp 20 minuter före jag ska dra på morgonen, många kallar mig snål, men ekonomisk är nog det rätta ordet, pappa har tagit fel på mig och min tretton-åriga bror (förra året), Göran Kropp var enligt mig en fascinerande person.

Cecilia: Jag är en byatjej som försöker vara mig själv och äkta i alla möjliga och omöjliga situationer. Min familj betyder otroligt mycket för mig och ska man tala om hemmakärlek så är det bara förnamnet.
Jag värnar om inland och glesbygd och pratar således ofta om min hemby Glommersträsk. Blir du less är det bara att säga till, men troligtvis fortsätter jag ändå.

Jag försöker se det bästa i alla människor och vill lära mig så mycket som möjligt om folk i allmänhet och, just nu, om er i min klass i synnerhet.

Idrott har alltid legat mig varmt om hjärtat. Har spelat volleyboll, hockey, fotboll, innebandy och åkt skidor både utför och uppför. Har en sjätteplats från JSM i volleyboll med Glommers och genomförde ett Vasalopp så sent som 2007.

Journalist är något jag velat bli sedan tonåren. Minns när jag låg och lyssnade på radiosändningarna från SM-slutspelet 1996, med Lasse Granqvist, och bestämde mig för att någon gång i framtiden bli sportjournalist, precis som han.

Nu är jag på väg. På väg mot min dröm. Vart det slutar kan man dock aldrig riktigt veta. Kanske blir det Se&Hör eller skogsjournalist bland björnarna i den fruktade Glommersskogen. Vad vet jag? Just nu känns allt i alla fall toppen så man får väl vara glad och nöjd med det så länge.

Kommentarer
Postat av: kristina

Men hallå där, vilken farbror du har va!? Slaskskrapan har man ju haft en otrooooolig nytta av ju.Bor det måntro en liten uppfinnare i dig också?Sån´t där kan visst gå i arv, har jag hört.Ha det så skojsigt,mysigt och för himla kul på partajet ikväll och hälsa övriga "jettor"(o för all del tvåorna oxå)

kram Kristina

2008-08-29 @ 17:14:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0